Наше підприємство ФГ, платник ПДВ, 22 липня 2020 р. придбало у ТзОВ, платника ПДВ, лавку із сонячними панелями вартістю 25800,00 грн. з ПДВ для подальшої безкоштовної передачі на баланс міської ради, не платника ПДВ, 10 вересня 2020 р. Як нам оприбуткувати лавку як товар, чи ОЗ? Нараховувати амортизацію за 2 місяці? Чи потрібно реєструвати «компенсуючу» ПН на себе
та «нульову» на міську раду та який вони матимуть вигляд?
Щодо обліку лавки з сонячними панелями
Відповідно до п.1 р.ІІ П(С)БО 27 «Необоротні активи, утримувані для продажу, та припинена діяльність» необоротний актив та група вибуття визнаються утримуваними для продажу у разі, якщо:
- економічні вигоди очікується отримати від їх продажу, а не від їх використання за призначенням;
- вони готові до продажу у їх теперішньому стані;
- їх продаж, як очікується, буде завершено протягом року з дати визнання їх такими, що утримуються для продажу;
- умови їх продажу відповідають звичайним умовам продажу для подібних активів;
- здійснення їх продажу має високу ймовірність, зокрема якщо керівництвом підприємства підготовлено відповідний план або укладено твердий контракт про продаж, здійснюється їх активна пропозиція на ринку за ціною, що відповідає справедливій вартості.
Період завершення продажу може бути продовжено на строк більше одного року в разі, якщо це обумовлено обставинами, які перебувають поза контролем підприємства, яке продовжує виконувати план продажу.
Необоротні активи, група вибуття, відчуження яких планується в інший спосіб, ніж продаж на дату балансу, не визнаються утримуваними для продажу (п.2 р.ІІ П(С)БО 27).
Власне, оскільки лавку придбавають із метою подальшої безоплатної передачі міськраді, ураховуючи зазначені вище критерії, вважаємо, у Вашому випадку потрібно обліковувати цю лавку у складі ОЗ згідно з вимогами П(С)БО 7 «Основні засоби» з відповідним нарахуванням амортизації.
Щодо оподаткування ПДВ
Згідно з пп. 197.1.16 ПКУ звільняються від оподаткування ПДВ операції з безоплатної передачі в державну чи комунальну власність, якщо одночасно виконуються такі вимоги:
- передача повинна здійснюватися на безоплатній основі;
- операція повинна здійснюватися між двома платниками ПДВ;
- передача повинна відбуватися виключно у державну чи комунальну власність;
- операція повинна здійснюватися на підставі прийнятого відповідного рішення Уряду, центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування.
В ІПК від 13.12.18 р. №5220/6/99-99-15-03-02-15/ІПК контролюючий орган зазначив: якщо придбані або виготовлені з ПДВ необоротні активи починають використовуватися платником податку в неоподатковуваних ПДВ операціях (у тому числі в операціях, що звільняються від оподаткування ПДВ згідно з пп. 197.1.16 ПКУ), то у такого платника податку виникає обов’язок щодо нарахування податкових зобов’язань з ПДВ відповідно до п. 198.5 ПКУ. Таким чином, такий платник податку не пізніше останнього дня звітного періоду, в якому сталась така операція, зобов’язаний нарахувати ПЗ, виходячи з норм п. 189.1 ПКУ та скласти і зареєструвати в ЄРПН зведену ПН.
При здійсненні операції з безоплатного постачання (передачі) товарів або необоротних активів, яка звільняється від оподаткування ПДВ, платник податку зобов’язаний скласти і зареєструвати в ЄРПН у встановлені ПКУ терміни одну податкову накладну – на ту особу, якій здійснюватиметься передача цих активів. При цьому рядки розділу А та графи 7 і 10,11 розділу Б у такій податковій накладній не заповнюються. Адже ціна постачання нульова і ПЗ з ПДВ при ньому не виникає.
Також у разі безоплатної передачі майна у державну або комунальну власність (за умови дотримання зазначених вище умов) складати другу ПН на різницю між мінімальною базою ПДВ, як при безоплатній передачі, не потрібно.
Однак, оскільки у Вашому випадку, всі умови для застосування ПДВ-звільнення згідно з пп. 197.1.16 ПКУ не виконуються (об’єкт передаватиметься неплатнику ПДВ), підстав для застосування ПДВ-пільги не має.
Отже, вважаємо, Вам потрібно скласти ПН на безоплатну передачу і на умовне постачання відповідно до п.198.5 ПКУ.
На дату такої передачі або на дату прийняття рішення про її здійснення потрібно нарахувати ПДВ-зобов’язання згідно з п. 198.5 ПКУ та не пізніше останнього дня звітного періоду, у якому їх було нараховано, скласти і зареєструвати в ЄРПН в терміни, встановлені п. 201.10 ПКУ, зведену ПН, у якій, зокрема:
- у графі «Отримувач (покупець)» платник податку зазначає власне найменування (П. І. Б.),
- у рядку «Індивідуальний податковий номер отримувача (покупця)» проставляється умовний ІПН «600000000000»,
- рядок «Податковий номер платника податку або серія та/або номер паспорта» не заповнюється, а у верхній лівій частині зазначається відповідний тип причини відповідно до п. 8 цього Порядку (у випадку, що ми розглядаємо, це буде тип причини 09 – Складена на постачання для операцій, які звільнені від оподаткування податком на додану вартість).
Крім цього, у лівому верхньому куті такої ПН слід зазначити код ознаки «1».